Tekstgrootte
Op OBS de Tweemaster werken wij met het programma van de Vreedzame School. Dit programma, bestaande uit 6 blokken, wil een bijdrage leveren aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en ‘betrokken’ burgers. De school als een minimaatschappij biedt de kinderen de gelegenheid om de nodige sociale vaardigheden te oefenen. Met het programma van De Vreedzame School leren de kinderen om op een positieve manier met elkaar om te gaan, onder andere door het geven van opstekers en het oplossen van een conflict door te praten met elkaar.
Daarnaast leren de kinderen op een democratische manier beslissingen te nemen, waardoor zij zich gehoord en gezien voelen. Ook leren de kinderen een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer in de groep. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee uw kinderen naar school gaan, maar zorgt ook voor een werkklimaat waarin veel geleerd kan worden.
De Vreedzame School is onder andere op de volgende manieren te zien binnen onze school:
- Grondwet. Op school hebben wij een grondwet. Hierop staan verschillende wetten waar zowel de leerlingen als leerkrachten zich aan houden.
- Mediatoren. Een aantal leerlingen uit de bovenbouw worden ieder schooljaar opgeleid tot ‘mediator’. De mediatoren helpen bij het oplossen van een conflict, wanneer het de kinderen zelf niet lukt.
- Kinderraad. Kinderen kunnen deelnemen aan de Kinderraad. Zij kunnen dan meepraten & beslissen over schoolzaken.
- Kinderwijkraad. OBS de Tweemaster staat in een Vreedzame wijk. Kinderen kunnen deelnemen aan de Kinderwijkraad. Onder leiding van de kinderbuurtcoach denken zij mee over de wijk ‘Oostgaarde’’.
- Kletskaarten. De kinderen van groep 1 tot en met 6 krijgen ieder blok een kletskaart mee naar huis. Met deze kaart kan er thuis gesproken worden over verschillende aspecten van de Vreedzame School.
OBS de Tweemaster is in 2017 gestart met het traject 'De vreedzame school'. Dit traject is onderdeel van het traject 'De vreedzame wijk'.