Tekstgrootte
Missie
Het team van de Tweemaster legt tijdens de basisschoolperiode het fundament voor onze leerlingen zodat zij een toereikend pakket aan kennis en basisvaardigheden klaar is voor een eigen plek in de maatschappij. Om dit fundament stevig te leggen luidt ons motto:
Leer, ontdek en groei!
Leer
Het onderwijs streeft drie onderwijsdoelen na, te weten het aanleren van kennis en vaardigheden, burgerschapsvorming en persoonsvorming. De school richt zich op een goed evenwicht tussen deze drie onderwijsdoelen om kinderen te kunnen begeleiden in hun ontwikkeling tot zelfstandige leerlingen die vaardig, waardig en aardig zijn voor zichzelf en voor hun omgeving.
Ontdek
We stimuleren leerlingen om actief te ontdekken door uitdagende leersituaties aan te gaan. Hierbij maken we gebruik van het concept van de leerkuil, waarbij leerlingen leren dat het normaal is om in een fase van verwarring of frustratie te zitten voordat ze nieuwe kennis en vaardigheden beheersen. Daarnaast bieden we gerichte feedback en begeleiding om hen te helpen van onbekendheid naar begrip te komen. Door hen aan te moedigen, vragen te stellen, te reflecteren en samen te werken met klasgenoten, ontwikkelen ze niet alleen kennis maar ook zelfvertrouwen in hun leerproces.
Groei
We streven ernaar om een zo optimaal mogelijke leeromgeving te creëren waar leerlingen en leerkrachten optimaal tot ontwikkeling kunnen komen. Hiervoor is de doorgaande lijn binnen de school, de sterke zorgstructuur en de driehoek school-ouders-leerling cruciaal.
Visie
Op de Tweemaster hebben we een duidelijk doel: we willen alle leerlingen gelijke kansen bieden, ongeacht hun sociaaleconomische achtergrond. Hoe we dit bereiken, lichten we graag toe door onze visie op leren, leren organiseren, professionaliteit en veranderen en verankeren centraal te stellen.
Visie op leren
Op de Tweemaster staat de ontwikkeling van elke leerling centraal. We streven naar een onderwijsklimaat waarin leerlingen effectief leren en opgedane kennis langdurig en flexibel kunnen toepassen. Dit betekent dat we het leerproces zo vormgeven dat kennis en vaardigheden verankerd worden in het langetermijngeheugen. Het welzijn van de leerling staat altijd voorop zodat zij op een uitdagende, maar haalbare manier kunnen groeien en zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Visie op leren organiseren
Op de Tweemaster organiseren we ons onderwijs zo dat leerlingen optimaal kunnen leren in een gestructureerde en veilige omgeving. We hanteren schoolbreed dezelfde didactische principes, gebaseerd op het Doordacht Passend Lesmodel (DPL) en de 10 instructieprincipes van Rosenshine. Leerkrachten geven eerst groepsinstructie en passen daarna, waar nodig, differentiatie toe in leertijd en ondersteuning om in te spelen op de specifieke behoeften van leerlingen.
Om ervoor te zorgen dat ons onderwijs effectief is, evalueren we de voortgang van leerlingen zowel formatief (tussentijds en ontwikkelingsgericht) als summatief (aan het eind). Daarnaast bieden we een voorspelbare, ordelijke leeromgeving met duidelijke regels en routines, die door alle medewerkers consequent worden toegepast. Dit creëert een veilig klimaat waarin leerlingen zich volledig kunnen concentreren op hun leerproces.
We werken ook nauw samen met ouders door regelmatig ouderbijeenkomsten en overlegmomenten te organiseren. Samen kijken we hoe we de ontwikkeling van de leerlingen het beste kunnen ondersteunen en bevorderen.
Visie op professionaliteit
Basisschool De Tweemaster richt zich op het leren van onze professionals binnen een sterke professionele cultuur. Door een voortdurende cyclus van leren en verbeteren verhogen we de onderwijskwaliteit en ondersteunen we effectief leren van onze leerlingen. Onze leerkrachten onderzoeken en vergelijken hun praktijk met wetenschappelijk onderbouwde inzichten, wat bijdraagt aan hun ontwikkeling.
Als Professionele Leer Gemeenschap (PLG) werken we samen vanuit een actuele, gedeelde visie. Van iedereen wordt een professionele houding verwacht, en we stimuleren elkaar door feedback en samenwerking. We creëren hierdoor een positieve sfeer waarin betrouwbaarheid, integriteit en gezamenlijke verantwoordelijkheid centraal staan, zodat we onze organisatiedoelstellingen kunnen behalen.
Visie op veranderen en verankeren
In ontwikkeling.
Maak dan een afspraak voor een kennismakingsbezoek met Alfons Flik of Kitty Rijkers. Tijdens dit bezoek krijgt u een rondleiding zodat u de sfeer kunt proeven. Tevens vindt er een gesprek plaats waarin u alle gewenste informatie kunt krijgen. Tijdens het gesprek krijgt u een informatiepakket inclusief aanmeldformulier.
U kunt via de mail of telefonisch contact met ons opnemen.
Telefoonnummer: 010-4500012
E-mail: info-tweemaster@blickoponderwijs.nl
Vraagt u zich ook af vanaf welke leeftijd u uw kind kunt aanmelden op een school?
Hierbij de regels voor de algemene aanmeldprocedure:
Al voordat uw kind drie jaar is, kunt u een aanmelding doen bij de school.
Aanmelden gebeurt schriftelijk middels een aanmeldformulier.
Zodra wij het aanmeldformulier hebben ontvangen, nemen wij contact met u op ter bevestiging van de ontvangst. Toelating van het kind dient binnen zes weken een feit te zijn. Bij uitzondering kan deze periode verlengd worden naar tien weken. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer een kind van een andere basisschool aangemeld wordt bij onze school. En de school meer informatie wil hebben over het kind alvorens over te gaan tot plaatsing. Bij een vier-jarige gaat dit vrijwel altijd zonder vertraging.
Als een kind al op een andere basisschool zit en u de overstap wilt maken naar onze school, dan nemen wij altijd contact op met de huidige basisschool. We vragen of de school bekend is met de overstap en hoe het gaat met het kind op school. Op deze manier krijgen we een indruk van wat het kind nodig heeft. In principe zijn alle kinderen welkom bij ons op school, tenzij we denken dat onze school niet de beste plek voor het kind is.